Huijaussoittoja Omalainan nimissä
Omalainan nimissä on viime aikoina tehty huijaussoittoja. Soittava henkilö puhuu suomea ja väittää esimerkiksi, että vastaajan nimissä on tehty lainahakemus ja kalastelee asiakkaalta lisätietoja ja sanoo yhdistävänsä asiakkaan suoraan pankkiin. Kyseessä on huijaussoitto.
Omalaina ei koskaan ota yhteyttä asiakkaaseen väärinkäytöstilanteissa tietoturvasyistä. Omalaina ei yhdistä asiakasta pankkiin. Mikäli Omalaina soittaa asiakkaalle, voimme aina asiakkaan näin toivoessa verifioida puhelun tulevan Omalainan asiakaspalvelusta.
Mikäli vastaanotat huijauspuhelun, älä anna soittajalle mitään tietojasi, vaan sulje puhelu ja ilmoita asiasta poliisille.
Omalaina huijaus – Suojaa tietosi
Asiakkaidemme tietoturvallisuus on meille erityisen tärkeää. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit suojautua mahdollisilta huijauksilta.
Jaa henkilökohtaisia tietojasi varoen puhelimessa
Omalaina, lainanvälittäjät tai pankit eivät kysy pankkitunnuksia tai salasanoja puhelimitse. Jos joku kysyy näitä tietoja, kyseessä on todennäköisesti huijaus.
Tarkista soittajan henkilöllisyys
Mikäli Omalaina soittaa asiakkaalle, voimme aina halutessasi verifioida puhelun tulevan Omalainan asiakaspalvelusta.
Ole varovainen epäilyttävien tarjousten suhteen
Jos sinulle tarjotaan lainaa poikkeuksellisen alhaisella korolla tai ilman tarkempia tietoja lainan ehdoista, kyseessä voi olla huijaus. Muista, että jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se luultavasti on sitä.
Mieti aina tarkkaan, mille verkkosivulle annat henkilötietosi.
Raportoi epäilyttävät puhelut
Jos epäilet, että sinua on lähestytty huijaussoitolla, ilmoita siitä asiakapalveluumme sekä viranomaisille. Näin voit auttaa estämään muita joutumasta huijareiden kohteeksi.
Pidä huolta turvallisuudestasi ja muista aina toimia varoen, kun olet tekemisissä taloudellisten asioiden kanssa puhelimitse.
Seuraa tilejäsi ja käytä rajoituksia
Aseta tileillesi ja maksukorteillesi nosto- ja maksurajat. Seuraa tiliotteitasi ja varmista, että siellä ei ole asiattomia veloituksia.
Jos epäilet, että olet joutunut huijauksen kohteeksi
Toimi näin jos epäilet, että olet joutunut huijauksen kohteeksi ja tietojasi on joutunut vääriin käsiin.
Ota välittömästi yhteyttä pankkiisi
Jos olet antanut pankkitietoja huijarille, soita välittömästi pankkisi asiakaspalveluun ja pyydä heitä estämään mahdolliset maksut ja valvomaan tilitapahtumia. Pankkisi voi myös neuvoa tarvittavissa jatkotoimissa, kuten tilin tai kortin sulkemisessa.
Voit myös tehdä vapaaehtoisen luottokiellon positiivisen luottotietorekisterin kautta.
Tee rikosilmoitus
Ilmoita tapahtuneesta poliisille. Tämä auttaa viranomaisia seuraamaan huijauksia ja ehkäisemään niitä tulevaisuudessa. Rikosilmoituksen voit tehdä joko poliisiasemalla tai poliisin verkkopalvelussa.
Ilmoita asiasta Omalaina-palvelulle
Jos huijari on esiintynyt Omalainan työntekijänä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja kerro tilanteesta. Tämä voi auttaa meitä varoittamaan muita asiakkaita ja ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin.
Seuraa luottotietojasi
Jos uskot, että henkilökohtaiset tietosi ovat päätyneet vääriin käsiin, harkitse luottotietojen valvontapalveluiden käyttämistä. Näin voit saada ilmoituksen, jos joku yrittää ottaa lainaa tai tehdä ostoksia nimissäsi.
Vaihda salasanasi
Jos olet antanut huijarille kirjautumistietoja, vaihda välittömästi kaikkiin palveluihin käyttämäsi salasanat. Valitse vahva ja yksilöllinen salasana jokaiselle palvelulle.
Nopea reagointi on tärkeää
Tietomurrot ja huijaukset voivat olla hyvin erilaisia, joten on tärkeää toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Tietoturvasta huolehtiminen on jatkuvaa työtä, mutta seuraamalla näitä vinkkejä voit vähentää identiteettivarkauksien riskiä merkittävästi. Ole valppaana ja suojaa henkilötietosi huolella!
Nopea reagointi voi estää lisävahinkoja ja auttaa sinua turvaamaan taloudelliset tietosi.
Omalaina asiakaspalvelun yhteystiedot
09-42550540