Bensan hinta on monen asian summa

Bensan hinta puhuttaa aina, luonnollisesti, sillä bensan hinta vaikuttaa useimpien talouteen. Bensan hinta ei vaikuta pelkästään yksityisautoilijoihin vaan myös julkinen liikenne sekä kuljetuksia sisältävät muut palvelut ja tuotteet ovat sidoksissa siihen, miten bensan hinta ja polttoainemarkkinat elävät.

 

 

Näin bensan hinta muodostuu

Bensan hinta Suomessa koostuu useista eri tekijöistä, joista merkittävimmät ovat:

  1. Raakaöljyn hinta ja maailmanmarkkinat
    Raakaöljyn hinta voi vaihdella kysynnän ja tarjonnan, geopoliittisten tapahtumien sekä taloudellisten olosuhteiden perusteella.
  2. Jalostus ja jakelukulut
    Osuus vaihtelee markkinaolosuhteista ja logistiikasta riippuen.
  3. Verot
    Veroilla on iso osuus bensan hinnassa
  4. Kilpailu ja paikalliset erot
    Huoltoasemien yksityiset hinnat ja paikkakunta voivat vaikuttaa hintaan. Myös kaupungin sisällä sijainnilla on merkitystä asiakasmääriin ja kilpailutilanteeseen nähden.

Ajoneuvo sisältää myös lukuisia muita tekijöitä, jotka yhdessä muodostavat sen käyttöä koskevat kulut. Polttoaineen yleisestä hintakehityksestä ja sitä koskevasta päätöksenteosta on hyvä olla tietoinen, jotta osaa tehdä omaa taloutta koskevia päätöksiä pitkällä aikavälillä.

Vinkki! Suunnittele lainaaminen lainalaskurilla

Käyttövoimavero kompensoi autoilun kustannuksia

Polttoainekustannuksia säätelevillä veroilla on usein tarkoitus kompensoida tai tasoittaa ajoneuvon käyttöä koskevia eroja. Käyttövoimavero koskee kaikkia eri ajoneuvoon liittyviä käyttömuotoja.

Esimerkiksi diesel vero on lähtökohtaisesti matalampi bensiini veroon, sillä bensiini käyttöinen ajoneuvo on kaikkein korkein päästöiltään. Huokeampi diesel vero toimii kannustimena diesel käyttöisten kulkuneuvojen hankintaan.

Käyttövoimavero perustuu kahteen tekijään:

  • Ajoneuvon tyyppi ja massa
  • Ajoneuvon käyttövoima

Käyttövoimavero kompensoi bensiini käyttöisten ajoneuvojen käyttöä siten, että dieseliä polttoaineena käyttävien ajoneuvojen haltijoille käyttövoimavero asettaa lisäveron. Myös sähköautot sisältävät tämän veron, vaikka ne ovat päästöiltään niin sanotusti nollapäästöisiä.

Sähköauton käyttövoimavero

Sähköauton käytöstä peritään dieselauton tapaan käyttövoimaveroa. Sähköauton käyttövoimavero on määrätty korvaamaan valtion veromenetykset polttoaineverotusta koskien.

Sähköauton käyttövoimavero on kiistelty vero ja se on aiheuttanut paljon kritiikkiä, sillä se ei tue autoilijoita siirtymään ilmastonmuutosta hillitseviin ajoneuvoihin.

Sähköauton käyttövero on kuitenkin huokeampi kuin dieselauton:

  • Sähköauton käyttövero on 1,5 senttiä / päivä / alkava 100 kg
  • Dieselauton käyttövero on 5,5 senttiä / päivä/ alkava 100 kg

Hallitus on ehdottanut muutoksia, jotka yleisen kritiikin vastaisesti tulevat nostamaan sähköautojen verotusta. Tammikuusta 2026 sähköauton käyttövoimavero ja myös sähköauton perusvero tullaan todennäköisesti nostamaan.

Huom! Sähköauton käyttövoimavero ja siihen liittyvät veroperusteet otetaan käyttöön jo 1.1.2025, jotta ne ehtivät 12 kk pituiselle ajoneuvoja koskevalle verokaudelle mukaan.

Lue myös: Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?

Polttoainevero säätää bensanhintaa hienovaraisesti

Vuoden 2024 alusta voimaan tullut uusi polttoaineen valmistevero laski hieman polttoaineiden hintoja. Uudistunut polttoainevero sai osakseen kritiikkiä, sillä hintojen laskun katsottiin hidastavan Suomen päästötavoitteiden toteutumista tai niihin pääsyä.

Vuoden 2024 polttoainevero laski:

  • Bensiini noin 4,4 senttiä / litra
  • Diesel noin 4,9 senttiä / litra

Uusi alennettu polttoainevero kompensoi kuitenkin ennakoivasti tulevaa uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta, joka tulee kiristymään. Polttoainevero on yleisesti iso tekijä polttoaineen hinnassa. Suomessa polttoainevero voi kattaa jopa 60 % bensan hinnasta.

Polttoainevero sisältää:

  • Energiaveron
  • Hiilidioksidiveron
  • Arvolisäveron

Huom! Arvonlisävero (25,5 %) lisätään polttoaineen hinnan lisäksi vielä sen verotettuun arvoon.

Bensa vai diesel

On selvää, että yhä vähäpäästöisemmät ajoneuvot ovat tulevaisuutta ja bensiini käyttömuotona jää jossain kohtaa historiaan. Muutos ei kuitenkaan tapahdu hetkessä.

Jos tällä hetkellä mietit ajoneuvon vaihtoa tai esimerkiksi uuden / käytetyn auton hankintaa, saatat pohtia, kumpi on vaihtoehtona parempi, bensa vai diesel. Käydään siis läpi perusasiat eli bensa vai diesel, plussat ja miinukset:

Bensa

+ Polttoainehinnaltaan edullisempi
+ Ajoneuvovero alhaisempi (ei sisällä käyttövoimaveroa)
– Kuluttaa enemmän
– Päästöiltään epäedullisin muihin käyttömuotoihin nähden (erityisesti CO2-päästöt)

Diesel

+ Kuluttaa vähemmän polttoainetta
+ Aiheuttaa vähemmän päästöjä (yleisesti ilmoitetut viitearvot myös vastaavat todellisia päästöjä)
– Hieman hitaampi kiihtymään
– Korkeampi verotus

Synteettinen polttoaine vaihtoehtona fossiilisille valmisteille

Fossiilinen polttoaine on ollut maailmalla käytetyin polttoaine sen energiatiheyden ja tehokkuuden vuoksi. Fossiilinen polttoaine soveltuu kaikkeen energiantarpeeseen ja siksi sitä on käytetty viimeisten vuosikymmenten aikana liikenteeseen ja energiantuotantoon.

Miksi fossiilinen polttoaine halutaan korvata?

  1. Fossiilinen polttoaine ei uusiudu -> sen varat ehtyvät maapallolla.
  2. Fossiilinen polttoaine vapauttaa suuria määriä hiilidioksidia -> kiihdyttää ilmastonmuutosta merkittävästi.
  3. Fossiilinen polttoaine aiheuttaa päästöjä, jotka ovat ihmisen terveydelle ja ilmanlaadulle haitallisia.

Huom! Nykyisin markkinoilla oleva lyijytön bensiini on polttoaine, johon ei ole lisätty erityisesti ilmanlaatua ja terveyttä vaarantavaa ainetta, lyijyä.

Synteettinen polttoaine voisi olla lähes hiilineutraali

Yksi ratkaisu, jolla fossiilinen polttoaine ja sen haitat on pyritty kitkemään, on uusi markkinoille kehitetty synteettinen polttoaine.

Synteettinen polttoaine jäljittelee jo olemassa olevia polttoaineita kuten:

  • Bensiini
  • Diesel
  • Maakaasu

Synteettinen polttoaine, olipa se mitä tahansa yllä mainituista, soveltuu useimpiin ajoneuvojen polttomoottoreihin. Synteettinen polttoaine ja sen ehdoton etu on se, että se on lähes hiilineutraali, sen valmistamiseen käytetään vain uusiutuvia energianlähteitä.
Toistaiseksi synteettinen polttoaine ja sen haaste on valmistuksen korkeat kustannukset.

Polttoaineiden jakeluvelvoite 2024 osana ilmastotavoitteita

Polttoainepäästöillä on merkittävä osuus ilmastonmuutoksessa. Suomi on asettanut korkeat tavoitteet varmistaa ilmastotavoitteiden toteutuminen. Tästä syystä se on säätänyt polttoaineita koskevat jakelutavoitteet, joita jakeluvelvoite 2024 tukee.
Jakeluvelvoite 2024 on vain yksi välietappi kohti hiilineutraalia Suomea 2035.

Käytännössä jakeluvelvoite 2024 tarkoittaa, että fossiilisten polttoaineiden vaihtoehto eli biopolttoaineiden osuus jakelussa tulisi olla 28 % kokonaisjakelusta.

Lue lisää aiheesta: Autoetu

Usein kysytyt kysymykset

Missä maassa on halvin bensa?

Maailman halvin bensiini löytyy usein suurimmista öljyntuottajamaista kuten Iranista, Libyasta ja Venezuelasta. Bensan pumppuhinnat näissä maissa ovat vain muutamia senttejä. Bensiinin maailmanmarkkinahintojen päätekijä on raakaöljyn hinta, johon vaikuttavat muun muassa tarjonta ja kysyntä ja geopoliittiset jännitteet

Paljonko bensaa kuluu 100km?

Bensan kulutus riippuu paljon auton koosta, moottorista, iästä ja ajotottumuksista. Keskimäärin pieni bensakoneinen henkilöauto kuluttaa noin 5 litraa/100 km. Suuri henkilöauto voi kuluttaa 8 litraa/100 km tai enemmän.